Zameranie a ciele našej MŠ

    Naša materská škola podporuje osobnostný rozvoj detí v oblasti sociálno-emocionálnej, intelektuálnej, telesnej, morálnej, estetickej, rozvíja schopnosti a zručnosti, utvára predpoklady na ďalší stupeň vzdelávania, pripravuje na život v spoločnosti v súlade s individuálnymi a vekovými osobitosťami detí.

Vlastné ciele sú rozpracované do štyroch okruhov:

        JA SOM     ĽUDIA    PRÍRODA    KULTÚRA.

Budú plnené v troch vzdelávacích oblastiach:

    -  psychomotorickej

    -  kognitívnej (poznávacej)

    -  sociálno-emocionálnej.

Tieto základné vzdelávacie oblasti v sebe v rôznej miere zahŕňajú ďalšie oblasti: pohybovú, zdravotnú, prírodovednú, matematicko-logickú, jazykovú, komunikatívnu, etickú, vlasteneckú, informačnú, umelecko-expresívnu, pracovnú a tiež prierezové témy – osobný a sociálny rozvoj, ochrana života a zdravia, dopravná, environmentálna, mediálna, multikultúrna výchova, výchova k tvorivosti, rozvoj predčitateľskej gramotnosti a gramotnosti vo všeobecnosti, informačno-komunikačné technológie.

Naša materská škola obohacuje výchovu a vzdelávanie o prosociálne aktivity a orientuje sa na rozvíjanie emocionálnej inteligencie detí.

K základným činnostiam dieťaťa predškolského veku patria učenie a hra.

Učenie je formou činnosti, v dôsledku ktorej dieťa mení svoje správanie  pod vplyvom vonkajších podmienok a v závislosti na výsledkoch svojho konania. Je to tiež získavanie skúseností, vedomostí a návykov v priebehu celého života.

V predškolskom veku má veľký význam učenie sa skúsenosťou a zážitkom v kontexte reálneho sveta. Dieťa sa naučí najviac vtedy, ak je do učenia citovo zaangažované.

Učenie v materskej škole nepredstavuje sústavu poznatkov, ktoré má dieťa ovládať a vedieť ich zreprodukovať. Učenie smeruje k pripravenosti dieťaťa na vstup do základnej školy a tá závisí v podstatnej miere na najzákladnejšej zo všetkých schopností – od schopnosti, ako sa učiť. Za sedem najdôležitejších aspektov schopnosti učiť sa   (všetky sa vzťahujú k emocionálnej inteligencii) považuje D. Goleman (1995):

1.      sebavedomie – dieťa by malo mať pocit, že úplne kontroluje a dokáže zvládnuť svoje pohyby, správanie i okolitý svet;

2.      zvedavosť – pocit, že je dobré a zaujímavé dozvedať sa nové veci a zistiť, že učenie je niečo príjemné;

3.   schopnosť konať s určitým cieľom – želanie a schopnosť ovplyvňovať dianie a konať vytrvale, súvisí to s uvedomovaním si vlastných schopností;

4.    sebaovládanie – schopnosť prispôsobovať a ovládať vlastné správanie spôsobom, ktorý zodpovedá tomuto veku, zmysel    pre vnútornú sebakontrolu;

5.     schopnosť pracovať s ostatnými – táto schopnosť je postavená na tom, ako dieťa dokáže, aby bolo chápané  ostatnými a zároveň ako rozumie ostatným;

6.      schopnosť komunikovať – prianie a schopnosť vymieňať si prostredníctvom slov myšlienky, pocity a predstavy; táto vlastnosť úzko súvisí s dôverou dieťaťa v ľudí okolo seba a s príjemnými pocitmi vyplývajúcimi z činnosti, ktorú prežíva s ostatnými deťmi alebo dospelými;

7.      schopnosť spolupracovať – a nachádzať pri spoločnej činnosti rovnováhu medzi vlastnými potrebami a potrebami ostatných.

Emocionálnu inteligenciu spájame so zrelou osobnosťou. Rozvíjajú sa také kvality osobnosti, ako je schopnosť poznať vlastné city a ovládať ich, schopnosť motivácie, empatie i schopnosť medziľudských vzťahov; tvoria batôžtek výbavy, ktorý si dieťa počas prvých siedmich rokov napĺňa a nesie pred bránu školy, z ktorého v nej neskôr čerpá. V závislosti od toho, ako dostatočne bol  v detstve naplnený. Dieťa je „špongiou“ sajúcou priamo, bezprostredne, bez vedomia a rozlišovania dobra a zla, na základe svojho prežívania. Nekoná na základe pojmov, ale je viazané na zmyslové vnemy z najbližšieho okolia, či procesov vlastného tela. Predškolský vek je kritickou fázou vývoja emócií. Je to obdobie neverbalizovaných emocionálnych skúseností, ktoré môžu na základe skrytého učenia, založeného práve na kvalite emocionálnej skúsenosti, viesť k nezvratným sklonom a postojom – apatii, úzkosti či aktivite a sebaistote neskoršieho veku. V tomto veku dieťa potrebuje dospelého, ktorý dokáže v prvom rade sledovať cesty jeho fantázie, vstupovať do hier a ponúkať prijateľnú interpretáciu skutočnosti. Nebojí sa pustiť emócie do života materskej školy a orientovať sa na to hodnotné, s čím materská škola disponuje, v čom ju nemôže zastúpiť ani rodina, ani žiadna iná inštitúcia, a to je osobnosť učiteľa, hra a tvorivá klíma.

Našou prioritou je vytváranie priateľskej a príjemnej klímy, vytváranie atmosféry dôvery, pohody a lásky. Chceme predchádzať nude, odbúravať stres a agresivitu, vyvolávať u detí radosť z tvorivej aktivity a pohybu, upevňovať vzájomnú interakciu dieťa – rodič – učiteľka. Predškolský vek je najdôležitejším obdobím na vytváranie základných návykov, vedomostí, správania, charakterových a emocionálno-vôľových kvalít človeka.

Touto koncepciou chceme čo najlepšie plniť hlavné a podstatné poslanie predškolského zariadenia. Umožniť deťom, aby plnohodnotne, zmysluplne a šťastne prežili detstvo. Tímovou prácou, kooperáciou a hlavne hodnotením a analýzou, sa budeme snažiť skvalitňovať a zefektívňovať prácu školy, aby sme vyhoveli potrebám, požiadavkám a očakávaniam našich klientov – detí, ich rodičov a ostatných partnerov. Vyžaduje si to budovanie dobrého vonkajšieho pôsobenia na verejnosť a zmenu myslenia. Budeme na sebe pracovať, vzdelávať sa, aby sme zvnútornili naše predstavy o kvalitnej materskej škole.

Pre naplnenie našich cieľov potrebujeme zlepšiť prostredie materskej školy – zrekonštruovať interiér a exteriér – preliezačky, hojdačky, lavičky, pieskovisko, opraviť a vymaľovať steny, vymeniť nábytok za nový, vyhovujúci deťom nie len funkčnosťou, ale aj dizajnom. Uvažujeme nad kompletnou rekonštrukciou tried a sociálnych zariadení – výmena radiátorov, sanity, podláh, čím sa zlepší aj bezpečnosť a hygiena.

Pokúsime sa doplniť didaktické pomôcky a hračky o také, ktoré ponúkajú možnosti bádania, experimentovania, divergentných (nemajú len jedno správne riešenie) úloh, podnecujúce tvorivosť a zvedavosť detí. Chýbajú nám tiež leporelá a encyklopédie pre deti.

Od 01.09.2011 máme tri triedy. Kapacita materskej školy je  šesťdesiat detí.

Potrebovali by sme preto silu do kuchyne, ale túto požiadavku zatiaľ náš zriaďovateľ iba zvažuje.

 

„Deti si nikdy nebudú pamätať drahé veci, ktorými ste ich obdarovali, ale spomenú si na city, ktorými ste ich zahrnuli.“ (L. Evans)


Tvorba web stránok zdarma Webnode